tiistai 5. huhtikuuta 2016

Lähtö ja ensimmäinen kokonainen päivä Olustveressä

Heyo!

Eilen aamulla lähdettiin Valtteri-kokin ja Markus-hitsarin kanssa bussilla klo 4:58 Turun linja-autoasemalta kohti Helsinkiä. Bussi vei meidät satamaan saakka ja vielä niinkin sopivasti että ehdittiin laivaan just ja just!

Laivalla sitten kierrettiin pelikoneet läpi, mä tein voittoa 18 euroa ja Valtteri hävis kaiken pikkurahan. Markus oli niin fiksu että jätti kokeilematta.

Viron päässä oli joku ukko odottamassa lapun kanssa jossa luki "OLUSTVERE", sitte meiät tungettiin pakettiautoon ja matka kohti määränpäätä jatkui.

Kokoajan näkyi vaan vähemmän taloja ja enemmän peltoa. Mietin vain että mihin tässä on oikein lähdetty mukaan.

Parin tunnin kuluttua saavuttiin perille koululle ja saatiin omien huoneiden avaimet ja vaihtaa vähän vaatetta ennen ruokailua. Onneksi ei tarvitse jakaa kenenkään kanssa vessaa tai mitään, niin saa olla halutessaan illat ihan rauhassa.

Opiskelija-asuntola, jossa asumme
Sitten päästiin syömään ja seuraksemme saimme kaksi tutor-oppilasta. Ruoka oli aika hassua. Perunat oli keitetty todella kypsiksi, kanaleike oli erittäin kuivaa ja salaatti oli kummallista säilykkeentapaista mössöä. Mutta syötyä se tuli kuitenkin. Kahvin kanssa oli iso kakkupala, joka oli yllättävän hyvää!

Ensimmäinen ateria olustveressä

Ruuan jälkeen meidät vietiin Viljandiin n. 20 km päähän Olustverestä. Pääsimme katsomaan Viljandin linnanraunioita ja kävelemään riippusillalla. Maisemat olivat kauniita.

Rotko ja linnanraunioita

Riippusilta

Markus jäi Viljandiin ja meidät kuljetettiin takaisin Olustvereen. Tutor-oppilaat näyttivät meille paikkoja ja saimme tutustua myös muihin oppilaisiin biljardin ja ilmakiekon merkeissä. Saimme myös iltapalaa, joka oli aivan samaa luokkaa kuin aikaisempi ateria. Vietimme illan Virolaisten oppilaiden kanssa, joka oli oikein mukavaa.

Sain hyvät unet ja heräsin aamulla virkeänä! Aamupalan jälkeen lähdimme reissuun matkailualan oppilaiden kanssa. Kävimme Rukki Majassa Sangastessa, joka oli jonkinlainen majatalo. Saimme maistaa siellä jotain omituisia ruis-jogurttijuomia (meinas tulla ylös, mutta ei onneks tullu) ja jonkinlaisia ruispullia, jotka muistuttivat vähän lihapullia.

Ruispullia

Rukki Majan jälkeen saatiin herkulliset patongit!

Käytiin myös monissa muissa paikoissa. Esimerkiksi jossain noitakylässä (jossa heiteltiin luutaa ja maisteltiin mahlajuomaa), Võrumaalla pienellä kaupunkikierroksella, Isolla Munamäellä, joka on lähellä Latvian rajaa ja Viron korkein paikka, sekä Iso Järvellä.

Luudanheiton ohjeistus

Näköalatorni Suurella Munamäellä

Iso Järvi

Käytiin myös syömässä, joka oli matkan kohokohta. Ruoka oli todella hyvää!

Reissu kesti kymmenen tuntia ja emme ymmärtäneet mistään kuin pari sanaa, koska kaikki puhuivat viroa ja kukaan ei tulkannut. Meille vain jaettiin laput joissa luki jotain pääkohtia paikoista.

Väsyttää ja huomenna alkaa "työt". Mä pääsen teollisuuden puolelle lihan pariin, mutta tarkemmin en tiedä vielä.